Im Januar 2013 hat der Wissenschaftsrat Empfehlungen zu einem Kerndatensatz Forschung verabschiedet. Der Kerndatensatz ist ein Angebot an Hochschulen und außeruniversitäre Forschungseinrichtungen, um bereits bestehende Aktivitäten bei der informationstechnischen Erfassung ihrer Forschungsaktivitäten zu unterstützen. Er stellt einen Standard zur Eigenverwaltung dieser Daten bereit, eine zentrale Datensammlung erfolgt nicht.
Die Deutsche Digitale Bibliothek ist das zentrale Portal für Kultur und Wissen. Sie macht das kulturelle Erbe der Bundesrepublik über das Internet zugänglich.
Ausleihkarten gehören in einer gut geführten Bibliothek schon längst zum alten Eisen. In den Büchertempeln der Hochschulen oder Städte sind die Bestände mit RFID-Tags versehen, mit Funk-Etiketten, die bei der Organisation der Bücher gute Dienste leisten. Vor allem für die Betreiber bringt das große Rationalisierungsvorteile mit sich. Für den Benutzer allerdings hielt sich der Vorteil bislang eher in Grenzen.
In Berlin beginnt heute die elfte Konferenz "Academic Publishing in Europe (APE)": Die Thesen von Barend Mons zur Zukunft des wissenschaftlichen Publizierens versprechen kontroverse Diskussionen. Für boersenblatt.net sprach Sven Fund kurz vor der Konferenz mit Mons, der Professor am niederländischen Leiden University Medical Center ist.
Die TU Dortmund hat ihren "Raum der Stille" geschlossen, weil Muslime eine Trennwand zwischen Männern und Frauen errichtet hatten. Auch an anderen Universitäten gibt es Konflikte.
Die Akademie für gesprochenes Wort wurde 1993 als private Stiftung von Prof. Uta Kutter gegründet und ist auf den Feldern der Kunst und Kultur sowie der Wissenschaft und Bildung tätig.
M. Accardi, E. Drabinski, und A. Kumbier (Hrsg.) (2010)Includes bibliographical references and indexes. - Description based on print version record; A collection of articles about various ways of applying critical pedagogy and related educational theories to library instruction--Provided by publisher.
M. Großmann, S. Illig, und C. Matejka. Research and Advanced Technology for Digital Libraries, Seite 599--602. Cham, Springer International Publishing, (2017)
M. Gärtner, U. Hahn, und S. Hermann. Language Technologies for the Challenges of the Digital Age, Seite 284-291. Cham, Springer International Publishing, (2018)
R. Lankes. MIT Press, Cambridge, Massachusetts, (2011)Umfasst bibliographische Angaben; Some online versions lack accompanying media packaged with the printed version; Libraries have existed for millennia, but today the library field is searching for solid footing in an increasingly fragmented (and increasingly digital) information environment. What is librarianship when it is unmoored from cataloging, books, buildings, and committees? In The Atlas of New Librarianship, R. David Lankes offers a guide to this new landscape for practitioners. He describes a new librarianship based not on books and artifacts but on knowledge and learning; and he suggests a new mission for librarians: to improve society through facilitating knowledge creation in their communities. The vision for a new librarianship must go beyond finding library-related uses for information technology and the Internet; it must provide a durable foundation for the field. Lankes recasts librarianship and library practice using the fundamental concept that knowledge is created though conversation. New librarians approach their work as facilitators of conversation; they seek to enrich, capture, store, and disseminate the conversations of their communities. To help librarians navigate this new terrain, Lankes offers a map, a visual representation of the field that can guide explorations of it; more than 140 Agreements, statements about librarianship that range from relevant theories to examples of practice; and Threads, arrangements of Agreements to explain key ideas, covering such topics as conceptual foundations and skills and values. Agreement Supplements at the end of the book offer expanded discussions. Although it touches on theory as well as practice, the Atlas is meant to be a tool: textbook, conversation guide, platform for social networking, and call to action.--M.I.T. Press Web page.