In Rechenzentren, Bibliotheken und Einrichtungen für Forschungsförderung ist man sich der Bedeutung von FDM längst bewusst. Doch auch wenn Daten als Grundlage zukunftsfähiger Forschung gelten und Basis von Wissensgenerierung sind, bedarf es in der Breite der Forschenden noch viel Sensibilisierung und Aufklärung. Zur Unterstützung der Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter der Infrastruktureinrichtungen bei dieser Aufgabe, hat die Landesinitiative NFDI der Digitalen Hochschule NRW gemeinsam mit einer hochschulübergreifenden Arbeitsgruppe Awarenessmaterialien für FDM entwickelt, die zur freien Nachnutzung und Anpassung unter der Lizenz CC0 (Ausnahmen wurden gekennzeichnet) zur Verfügung stehen. Kontakt: fdm@dh-nrw.de
Data obtained from the open survey developed by the LEARN project (http://www.learn-rdm.eu/) as a self-assessment tool to assist institutions discover how ready they are for managing research data. This dataset replaces the first one published at http://doi.org/10.5281/zenodo.61903. The survey is based on the issues posed to institutions by the LERU Roadmap for Research Data published at the end of 2013, and available at: http://www.learn-rdm.eu/material/leru_roadmap_for_research_data The survey has thirteen questions addressing the main elements to be taken into account in developing an institutional strategy for research data management. Each question has three possible answers representing green, yellow or red light. The more ‘green light’ responses recorded, the readier an institution probably is for managing its research data. The survey is available in English at http://learn-rdm.eu/en/rdm-readiness-survey/ and in Spanish at http://learn-rdm.eu/encuesta-rdm/
K. Wilms, S. Stieglitz, A. Buchholz, R. Vogl, and D. Rudolph. Proceedings of the 51st Hawaii International Conference on System Sciences, Hawaii International Conference on System Sciences, (2018)